Tinerii care au creat o aplicație prin care te plimbi, virtual, în orașe din România, Olanda și Ungaria. Aplicația a fost extinsă pentru Noaptea Muzeelor

- - 11- 148 vizualizari


Sunt pasionați de călătorii, iubesc să descopere locuri și vor să facă cunoscute poveștile cu impact și care generează emoții. Claudiu, Alex și Tavi sunt oameni de comunicare și design, dar au pus la cale o aplicație care te ghidează să cunoști cele mai importante orașe din România, Olanda și Ungaria. Aplicația lor a fost extinsă special pentru evenimentul dedicat Nopții Muzeelor. Tinerii au lucrat cu 30 de muzee și instituții culturale și au creat ghiduri și misiuni interactive care să strânească entuziasm și curiozitate. 
 

 – De unde a pornit ideea voastră? Ce v-a determinat să realizați aplicația? 

Claudiu Petria: Ideea noastră a venit din dorința, din nevoia pe care am avut-o. Noi călătorim destul de mult, am ajuns să fim saturați de mers în aceleași locuri: 10 locuri de văzut, 15 lucruri de făcut în diferite orașe. La un moment dat, în Roma, după ce am mers și am bifat toate obiectivele turistice, am întrebat gazda noastră unde am putea să mâncăm și noi o pizza autentică și ne-a recomandat să mergem într-un loc unde am trăit o experiență foarte faină. După experiența asta am stat și ne-am gândit la cum să replicăm noi ceea ce am trăit, cum putem să le oferim altor oameni acest gen de experiență. 

 
 – Care au fost primii pași?

Claudiu Petria: Ne-am întors acasă și ne-am tot gândit cine ar avea nevoie de genul asta de experiență, am identificat un segment, un public țintă, așa am ajuns la generația Millennials. Noi ne adresăm oamenilor tineri, născuți după 1980. Ne-am gândit cum putem să oferim o experiență faină, cum putem să plimbăm oamenii prin oraș într-un mod interactiv, să fie fun, să descopere locuri autentice, să descopere povești autentice, să interacționeze cu localnicii și așa s-a născut aplicația Questo. Este o aplicație prin care tu cunoști orașul rezolvând ghicitori. Pe măsură ce rezolvi ghicitorile, afli povești autentice de la localnici, ajungi în mici afaceri locale: cafenele, ateliere meșteșugărești, muzee. Genul acesta de explorare se întâmplă într-un mod foarte dinamic și interactiv pentru că toate ghicitorile pe care le găsești în aplicație sunt scrise în așa fel încât să te țină atent la spațiul unde te afli și NU cu ochii în telefon. 

Aplicația pe care au conceput-o are la bază mai multe tururi turistice, dar și diferite misiuni: fie ca este vorba de un soldat care trebuie să apare o cetate sau să găsească un leac și să vindece un pacient sau să găsească o comoară. Aplicația a fost lansată anul trecut și în prezent are peste 15.000 de utilizatori. Băieții au construit tururi și misiuni pentru 24 de orașe din trei țări: România, Ungaria și Olanda. Acum și-au extins aplicația special pentru evenimentul Noaptea Muzeelor. Tururile create sunt gratuite și puse la dispoziția celor interesați. 

 – Cum ați dezvoltat aplicația pentru evenimentul Noaptea Muzeelor?

Claudiu Petria: – Noi scoatem în față poveștile și experiențele autentice. Și atunci ne-am gândit ce se întâmplă în muzee. Muzeele sunt percepute ca niște spații statice, cu puțină interacțiune, se întâmplă foarte puține lucruri acolo, chiar în rândul tinerilor muzeul este perceput ca un spațiu prăfuit, îmi pare rău că spun așa. Așa am început să lucrăm cu peste 30 de muzee din toată țara să transformăm spațiul respectiv într-un spațiul interactiv prin intermediul aplicației. Am construit diferite tururi, experiențe atractive prin care să îi facem pe vizitatori curioși cu privire la exponatele care sunt acolo, cu privire la poveștile de acolo, cu privire la oamenii care au istorie sau au lucruri de împărtășit legate de muzeul respectiv. 

 – Ce tipuri de misiuni ați creat, ce exemple poți să ne spui?

Claudiu Petria: La Muzeul Aviației, avem o misiune în care tu călătorești cu mașina timpului în trecut. La un moment dat, ți se strică mașina timpului, iar tu trebuie să o repari  și te ajută Vlaicu, te ajută Coandă să ți-o repari. Și pe măsură ce tu îți repari mașina timpului treci prin istoria cronologică a aviației române și afli lucuri despre cei de acolo. La Muzeul Antipa avem două tururi. Unul este construit în așa fel încât să îl rezolvi în timp ce stai la coadă pentru că ne-am dat seama că este o problemă cu așteptarea. Atunci am făcut un tur în care în timp ce rezolvi ghicitorile din aplicație, primești informații despre cum s-a construit muzeul, oameni importanți din trecutul, istoria muzeului. Cel de al doilea tur este o misiune secretă în care tu trebuie să mergi și să treci prin muzeu, să treci pe la diferite animale din muzeu, care te vor ajuta, într-un final, să descoperi o pasăre specială.

– Câți utilizatori are aplicația voastră și cum i-ai defini?

Claudiu Petria: Avem peste 15.000 de utilizatori. Se împart în trei categorii: principalii noștri utilizatori sunt cupluri, foarte interesant este că decizia o iau fetele, ele decid să descarce aplicația și de multe ori se întâmplă să o descarce pe telefonul băieților pentru că ele nu au spațiu. Cea de a doua categorie este dată de Familiile cu copii, copii între 6 și 12 ani, pentru că ei fac o activitate împreună. Tururile au un rol educativ, sunt tururi și de învățare. Cea de a treia categorie sunt adolescenții, tot ce înseamnă liceeni. Mai e un segment mai mic, întâlnit și în România –  cei care călătoresc singuri. Este un trend destul de puternic. Preponderent sunt fete care călătoresc singure și cred că o să crească și la noi trendul asta. 

 – Ce reacție au avut reprezentanții muzeelor atunci când v-ați prezentat proiectul? Cum a fost percepută inițiativa voastră?

Claudiu Petria: Prima întrebare a fost cât ne costă, oamenii sunt foarte temători în ceea ce privește partea asta de costuri și de achiziții piblice, asta e prima barieră. În general, reacțiile au fost foarte faine, au fost foarte mulți muzeografi care ne-au spus: excelent, abia așteptam să vină ceva de genul asta pentru că aveam nevoie să facem lucruri interesante în muzee. 

– În viziunea ta, ce ar trebui să fie făcut astfel încât muzeele din România să fie atractive?

Claudiu Petria: Noi vrem să îi încurajăm pe oameni să meargă la muzeu, de asta ne-am și implicat și am depus atât de mult efort pentru proiect. Noi îl considerăm un proiect amplu de digitalizare și de trasformare a muzeului într-un spațiu interactiv. Tinerii nu se duc la muzeu, dar nu este vina lor că nu se duc. Este vina noastră că nu se duc pentru că nu facem lucruri în așa fel încât să devină atractiv muzeul și relevant pentru ei. Muzeele trebuie să devină relevante interesante, atractive și dinamice pentru tineri, iar patrimoniul lor este inestimabil. 

Acesta este și scopul acestor tururi: să trasformă muzeul într-un spațiu interactiv, să fie cool. Să fie mai cool să îți dai check-in la muzeu și nu check-in la mall. 

– Cum vezi instituțiile de cultură din București și din țara noastră?

Claudiu Petria: Cred că e foarte mult potențial, încep să fie cât mai mulți oameni care sunt deschiși în parteneriate public-privat, cred că parteneriatele sunt o soluție și o deschidere cât mai mare pentru a aduce un suflu nou, pentru a aduce perspective noi. Ar trebui să învățăm mai mult unii de la alții. 

– Ce le lipsește instituțiilor culturale, muzeelor din România?

Claudiu Petria: Cred că se mai poate lucra la promovare și la modul în care îți faci cunoscută oferta ca să zic așa și la experiențele pe care le oferi. Tot timpul este de lucrat și de îmbunătățit. Cred că este important să aibă o relație mai apropiată cu vizitatorii lor, cu clienții lor, cu oamenii lor și să îi asculte și să învețe de la ei și să le ofere ce au nevoie. 

 
– Deci mai avem o șansă, nu este totul pierdut? 

Claudiu Petria: Eu cred că punem niște pixeli frumoși pe ele și m-aș bucura ca și după Noaptea Muzeelor să continue proiectele și să ținem în continuare tururile gratuit în platformă și oricine va putea să meargă și să viziteze muzeele și să aibă genul acesta de experiență gratuit. Cred că după Noaptea Muzeelor să vină și alte muzee și să se implice. 

 
– Ai vorbit de experiențe, de interacțiune, de oameni, de tehnologie. Cât de importante sunt poveștile? 

Claudiu Petria:  Sunt foarte importante poveștile. Spunem, trăim povești, savurăm povești. Să ne gândim la muzeu. Dacă vezi un exponant la muzeu, să zicem că este un coif metalic și îl vezi acolo, nu îți spune nimic, nu îți strânește o emoție. Povestea stârnește o emoție, este o trăire.  De exemplu, dacă afli despre un coif că a fost un coif de luptător dac, că el a fost descoperit și că a fost furat de mai multe ori, că a fost tăiat pentru că nu putea fi scos din țară, vezi niște urme unde a fost distrus și că s-a încercat reconstituirea lui, înțelegi mult mai multe lucruri. Povestea îți dă contextul și fără context obiectele nu au valoare. 

11 recommended
comments icon 0 comments
148 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

B. F.


Ne dorim să rămâneți alături de noi în continuare!

Echipa Viitorulromaniei are nevoie de acordul dumneavoastra in conformitate cu noile reglementari privind Protectia Datelor (GDPR).
Partenerii nostri folosesc tehnologii precum cookie-uri pe site-ul nostru pentru a ajunge mai usor la voi cu anunturi publicitare personalizate.
Prin acceptarea acestora va bucurați de continut, ne ajutati sa menținem site-ul gratuit si sa ne continuam demersul jurnalistic.

Iti multumim pentru acceptul tau !