Cine ne formează copiii: femeia care aduce educaţia ecologică în școlile din România

1- 8 vizualizari


Acum șase ani i-a venit ideea să țină câteva lecții de ecologie cu elevii din clasa fiului ei de 11 ani pentru că tinerii nu prea se înțelegeau între ei, dar cu ajutorul plimbărilor în natură și la târguri de tehnologie de mediu s-au împrietenit. În prezent are deja peste 7.000 de elevi din 30 de școli din toată țara care au participat la lecțiile ei despre protecția mediului. Felicia Ienculescu-Popovici și-a propus să aducă educația ecologică în școlile din România, dar chiar dacă este ajutată de soțul ei și de numeroși voluntari cu care lucrează la Greenitiative, impactul a rămas limitat. Printr-un proiect care va începe în aprilie și se va desfășura pe durata a doi ani împreună cu WWF România și Viitor Plus, Felicia și colegii săi din Asociația Greenitiative vor încerca să introducă un opțional de educație ecologică  la clasele de gimnaziu și astfel să îmbunătățească semnificativ educația de mediu și dezvoltare durabilă la nivel național.

Profesoara de ecologie

Felicia este o “profesoară” care aplică principiile pe care le predă în viața proprie. Ea a părăsit viața de București pentru un trai în armonie cu natura la Mogoșoaia, unde a construit împreună cu familia ei o casă verde și un sediu pentru asociație, clădiri care respectă principiile de green building. În ultimii ani, sediul Greenitiative  a fost vizitat de sute de elevi, studenți și profesori interesați de ecologie. Pentru săptămâna de educație nonformală din acest an, ea a pregătit proiectul “O zi verde la Mogoșoaia” care e gândit pentru a scoate elevii din mediul închis de la școală și a-i duce în mijlocul naturii. 60 de elevi de la Colegiul Național “Elena Cuza” se vor bucura de o zi de primavară la Mogoșoaia și vor învăța să-și reducă amprenta ecologică explorând o clădire verde, folosind-o ca “obiect de studiu”. Ei vor afla și despre mici schimbări în stilul de viață pe care le pot face pentru a-și micșora impactul asupra naturii. Felicia a planificat și alte activități pentru Săptămâna Școala Altfel care se vor desfășura în școli, precum “Cum să-ți reduci amprenta de carbon în cinci zile”.

Practic, 90 de elevi de la Liceul Teoretic “Nicolae Iorga” vor învăța, cu sprijinul Greenitiative, WWF România și al Asociației Peisagiștilor, ceva diferit în fiecare zi:  cum să colecteze selectiv deșeurile acasă și la școală, cum să-și reducă amprenta asupra apei, cum să evite risipa de alimente, să gătească natural sau să grădinărească. Lecțiile nu vor fi cu manualul în față, ci cu mâinile îndesate în pământul din grădina școlii sau în salatele de legume.

educatie-mediu1

Lecțiile de educație ecologică pe care le-a demarat Felicia când în România nu se discuta încă prea mult despre gazele cu efect de seră au ajuns în tot mai multe școli și numeroși profesori au avut ei inițiativa de a chema specialista să vorbească despre ecologie. Unele școli se află și la al treilea an consecutiv de activități în colaborare cu Greenitiative, altele abia fac primele activități, iar în total sunt 30 de școli în toată țara unde Felicia a organizat direct ore de educație ecologică. Pe lângă aceste școli, mai sunt și altele în care educația ecologică a ajuns prin intermediul materialelor Greenitiative. În ciuda eforturilor mai multor organizații de mediu implicate în educația ecologică, impactul rămâne scăzut la nivel național. Toate inițiativele de până acum au vizat în special educația nonformală, prin proiecte limitate ca arie geografică, număr de elevi și profesori sau perioadă de desfășurare. În 2014, Greenitiative a câștigat, împreună cu WWF România și Viitor Plus, un grant de la Fondul ONG, prin care să creeze o platformă de susținere a școlilor interesate de eco educație la nivel formal și nonformal. La sfârșitul proiectului va exista chiar și un opțional de educație de mediu și dezvoltare durabilă care se dorește să fie adoptat de cât mai multe școli. Procedura prin care poate fi introdus un nou opțional pleacă de la profesori și de la inspectoratele școale pe care Felicia și colaboratorii săi vor încerca să le convingă de necesitatea educației ecologice în curriculumul pentru gimnaziu.

Noi așa vrem să mergem, democratic, nu să impunem, ci să convingem școală cu școală să facă ceva mai mult, o oră săptămânal în decurs de un an la nivel de școală este mult mai mult decât să ne ducem noi să facem o activitate câteva ore, să plecăm și să lăsăm lucrurile tot așa”, spune iniţiatoarea proiectului ecologic.

Profesorii din școli vor să predea educație ecologică

educatie-mediu2

În cadrul proiectului vor fi elaborate și testate materiale didactice în colaborare cu profesorii. Inițiatorii își doresc ca orice profesor de orice disciplină să poată preda cursul opțional, avantajul lor fiind că opționalul va intra în norma lor didactică, nu vor mai fi nevoiți să stea peste program pentru a învăța elevii despre mediu. Ideea de opțional de educație ecologică a fost preluată de afară, unde în multe țări educația ecologică este studiată ca materie suplimentară sau unde chiar fiecare manual de la orice disciplină are câteva pagini dedicate protecției mediului.

Propunerea celor trei organizații se bazează pe succesul avut până acum în rândul elevilor cu orele de educație ecologică. Tinerii sunt interesați de ecologie pentru că îi ajută să lege lucrurile pe care le-au învățat deja la școală cu viața de zi cu zi și chiar cu cariera lor viitoare. Chiar și profesorii au dat până acum un feedback pozitiv. Multe dintre activitățile pe care le-a organizat până acum în școli au venit ca răspuns la cererea unor cadre didactice.

În școli există ‘motorașe’, profesori care sunt foarte pasionați, care vor să facă ceva, să miște lucrurile. Sunt unii care au ajuns la noi după ce au vorbit deja cu Garda de Mediu, cu Ministerul Mediului. Ideea nu e să facem ceva în locul lor, ci să le explicăm cum stau lucrurile, pentru că nu e eficient să facă ei cercetare de jumătate de an despre cum e mai bine să facă colectare selectivă, când noi știm deja cum se face. De asta e și nevoie în viitor să facem această platformă care să îi susțină pe acești oameni”, spune Felicia.

Deși opționalul, prin natura lui, nu garantează că educația ecologică va ajunge la fiecare elev din țara asta, o materie obligatorie nu ar fi soluția mai bună, crede Felicia.

Am ajuns la concluzia că nu mi-aș dori neapărat să existe o materie educație ecologică din simplul motiv că ar fi încă o materie plictisitoare. Ar fi o altă disciplină cu un manual voluminos, cu chestii teoretice. N-aș vrea ca printr-o oră de educație ecologică obligatorie, copilul să urască ecologia. Asta ar fi o tragedie și cred că formula democratică de opțional este cea mai bună. Mi-e teamă de ce e obligatoriu, pentru că ce e obligatoriu poate deveni plictisitor și urât de copiii care și așa sunt într-un sistem neadaptat”, mai spune Felicia.

educatie-mediu3

La clasele de gimnaziu există între 1 și 3 ore de opționale dintre care părinții și elevii pot alege. Reprezentanta Greenitiative speră ca părinții să mai depășească obsesia pentru matematică și limbi străine și să aleagă și opționalul de educație ecologică peste doi ani.

Chiar dacă Ministerul ar introduce un opțional național, e tot la latitudinea școlilor dacă îl introduc sau nu. Am întâlnit școli unde mi s-a spus: ‘A, domnul director nu acceptă decât opțional de română, matematică sau engleză’. Și la una dintre cele mai mari școli private din București mi s-a spus că părinții vor numai matematică, română, limbi străine. Deci nu putem mereu să arătăm cu degetul către autorități, poate puțin trebuie să ne uităm și la noi ca părinți sau ca dascăli ce opțiuni le oferim”.

Citat: “N-aș vrea ca printr-o oră de educație ecologică obligatorie, copilul să urască ecologia”, Felicia Ienculescu-Popovici, Greenitiative.

comments icon 3 comments
8 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Roxana Bucată